Wetenschappers ontdekken sterrenstof van miljarden jaren oud

Wetenschappers hebben in een meteoriet sterrenstof gevonden dat minstens 5 miljard jaar oud is. Het is het oudste materiaal dat ooit werd ontdekt op aarde.

Grote lichtflits

50 jaar geleden zagen de inwoners van een Australisch dorpje plots een grote lichtflits aan de hemel. Het bleek een ster te zijn die uiteenspatte. De brokstukken, die we meteorieten noemen, vielen op de aarde.

De meteoriet die onderzocht werd

50 jaar onderzoek

Tot op vandaag hebben wetenschappers die stukjes meteoriet onderzocht, om meer te weten te komen over het ontstaan van sterren en planeten.

En wat blijkt? In de meteoriet zat sterrenstof van 7 miljard oud. Dat is straf, want 7 miljard jaar geleden bestonden onze aarde en zon nog niet eens! Het sterrenstof is het oudste stof dat ooit op onze planeet is gevonden.

Maar wat is sterrenstof dan?

Sterren blijven niet voor eeuwig bestaan. Er verdwijnen voortdurend sterren en er komen ook nieuwe bij. Sterren kan je dus zien als levende dingen. Ze worden geboren, leven een tijdje en gaan dan weer dood.

Supernova

Bij sommige sterren gebeurt er aan het einde van hun leven iets heel speciaals. Ze doven niet uit zoals veel andere sterren, maar blazen zichzelf op in een gigantische ontploffing. Een ster die zichzelf opblaast, noemen we een supernova.

Al het stof dat vrijkomt bij zo'n ontploffing, is sterrenstof. Uit sterrenstof kunnen nieuwe planeten en sterren ontstaan.

Sterrenstof

Ook onze planeet en alles wat erop leeft bestaat uit sterrenstof, jij dus ook!

14 januari 2020